سفیر روسیه در «عشق آباد» بر گسترش همکاری‌های راهبردی کشورش با ترکمنستان تأکید کرد.

مقام روس: همکاری‌های راهبردی مسکو-عشق‌آباد رو به گسترش است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، «ایوان والینکین» سفیر روسیه در ترکمنستان در مصاحبه با یکی از رسانه‌های این کشور وضعیت کنونی و زمینه‌های امیدوارکننده همکاری بین مسکو و عشق آباد را تجزیه و تحلیل کرد.

وی ضمن سخنانی در این مورد به گسترش همکاری‌های راهبردی بین دو کشور اشاره و زمینه‌های انرژی، حمل و نقل، آموزش و فرهنگ را مورد توجه ویژه قرار داد.

والینکین در ادامه خاطرنشان کرد که روسیه و ترکمنستان مشترکا گاز چین را تامین می‌کنند و در حال بررسی امکان همکاری در زمینه اکتشاف بقایای هیدروکربنی در چاه‌های قدیمی دریای خزر و ایجاد تاسیسات زیرزمینی ذخیره گاز هستند.

به گفته وی، دولت روسیه به ترکمنستان برای اتصال به کریدور حمل و نقل بین‌المللی «شمال – جنوب» کمک می‌کند. همچنین شرکت راه آهن روسیه به این کشور آسیای مرکزی پیشنهاد راه‌اندازی قطارهای برقی پرسرعت بین شهرهای عشق آباد و آرقاداغ را داده است.

والینکین در بخش دیگر تاکید کرد: رهبری ترکمنستان از زبان روسی حمایت می‌کند. زبان روسی برای ۱۲ درصد اتباع این کشور زبان مادری است و عشق آباد توجه ویژه ای به رواج این زبان دارد.

وی افزود: روسیه و ترکمنستان در مورد احداث ساختمان جدید تئاتر دولتی درام روسیه و همچنین ساختمان جدید برای کلاس های ابتدایی مدرسه مشترک روسی و ترکمنی به نام «الکساندر سرگئویچ پوشکین» به توافق رسیدند و کارهای مشترک بر روی پروژه ایجاد دانشگاه روسی – ترکمنی ادامه دارند.

بنابر سخنان سفیر روسیه قرار است همچنین گروه تئاتر دولتی آکادمیک روسیه به ترکمنستان و هنرمندان تئاتر دولتی درام روسی عشق آباد به نوبه خود به روسیه سفر کنند.

والینکین همچنین خاطرنشان کرد که مبادلات تجاری بین روسیه و ترکمنستان بدون احتساب هیدروکربن‌ها تقریبا ۸۰۰ میلیون دلار بوده است. تردد مسافر بین دو کشور با احتساب پروازهای مستقیم و اتصال بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار نفر است.

به گفته سفیر روسیه در عشق آباد، علاقه شهروندان ترکمنستان برای سفر به روسیه افزایش یافته است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.